Wednesday, January 5, 2011

Perlukah Pembantu?

Laa ila ha illaa anta subhaanaka inni kuntu minoauzzholimiiin...

"Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat TuhanNya, kecuali orang-orang yang sesat"
alHijr-56

"Sesungguhnya Kami memelihara kamu daripada (kejahatan) orang-orang yang memperolok-olokkan (kamu)."
alHijr-95

Salam para majikan,

jika baru di uji dengan pembantu rumah lari...muhasabahlah dan bersyukurlah. Tentu ada yang berkata, gila ke ustazah ni? Adakah ditimpa musibah kena bersyukur...
Hanya orang yang sentiasa bersyukur akan sentiasa bersyukur...yang menyakini Allah Maha Penyayang pasti bersyukur, hikmah tersembunyi tiada yang tahu kecuali Dia Maha Pencipta.

Dalam mencari pembantu rumah ada yang serik dengan pembantu rumah Indonesia, kemudian mencuba pembantu rumah Kemboja. Bila tengok pembantu rumah Kemboja sama je dengan pembantu rumah Indonesia, cuba pula pembantu rumah Filipina...tetapi masalah tetap sama..yang jelas duit dilaburkan dah boleh bina rumah di kampung.

Sewajarnya, mula berfikir...wajarkah mempunyai pembantu rumah?
list down positif negatif, cari jalan penyelesaian. Bukan apa jika rasa tersiksa dengan situasi..sakit jiwa..dengan kerenah pembantu rumah...x payah le.. Tetapi...dek kerana tiada pembantu rumah, berkelahi suami isteri, tarik muka sana sini, sindir menyindir...usahakanlah pembantu rumah juga paling kurang x menambah dosa marah suami...@ menambah luka, duka, cuka sang isteri..

Pembantu rumah tetap kurang IQ,EQ dan lain2 Q...so berusaha, berdoa dan tawakkal je lah. Jika wang x jadi masalah...x puas hati ambil yang lain..jika wang cukup makan je...belajarlah menerima kekurangan...

No comments:

Post a Comment