Wednesday, February 23, 2011

Susahnya menggaji PRA

La ilaha illa anta, Subhanaka inni kuntu minoudzzoliminn.

Sesungguhnya hanya pada Dia tempat mengharap, tempat mengadu dan sebaik2 tempat merayu.

Para majikan yang dirahmati,
Sesungguhnya saya juga seperti kalian, kadang2 menjadi hairan, pelik dan bengang dengan sikap pembantu2 rumah. Baik pembantu rumah Indonesia, Pembantu rumah Kemboja mahupun Pembantu rumah Indonesia.
Jika majikan runsing mencari pembantu rumah, kadang2 ditipu ejen, pembantu yang datang x seperti diharap..sama juga dengan saya. Kadang2 hampir hilang kepercayaan kepada ejen2 di negara pembantu rumah. Bagaimana x bengang, bila mana pembantu rumah dihantar jauh berbeza dari diharap.

Majikan Malaysia dah seperti hamba pula, hamba untuk membayar kos pembantu rumah yang melambung. Kebanyakan ejen sekarang tidak lagi menyediakan latihan bersungguh2. Sebagai contoh jika pembantu rumah Kemboja, skill latihan teramatlah mengecewakan, cuma jika pembantu itu memang ikhlas nak kerja dia akan belajar bersungguh dan mempraktikkan ilmu.

Setengah majikan hairan kenapa sebagai ejen, saya bercakap@ menulis seperti majikan. Banyak mengomel. Jawapannya hanya satu, setiap sen diperolehi akan dihisab, maka jika lidah berjanji palsu..hilang barkah.
Percayalah majikan semua, bagus @ tidak pembantu rumah bergantung ujian dari Nya. UjianNya bukan semua negatif, yang positif juga ujian. Maka setiap waktu kita sebagai hambaNya kena beringat.

Kadang2 majikan memilih pembantu rumah Kemboja kerana kes lari yang meningkat di kalangan pembantu rumah Indonesia. Aleh2 pembntu rumah Kemboja juga lari. Abih camno?

Jalan terbaik adalah sentiasa menjadi umat terbaik. Bila diri x mampu lagi melihat rumah bersepah, bak kata suami saya..anak dah boleh berenang dalam bakul kain... memang amat mengharap pembantu tapi bila yang datang sekadar diketuk baru jalan..memang boleh sakit dada..

Tetapi bila pembantu rumah memang bagus, hati kita tenang..tetiba..dia lari...aduh....berminggu terkejut dan tertanya kenapa, why...kenapa sampai hati...Jawapannnya..pembantu rumah tetap pembantu rumah tiada perasaan. Buat baik berpada2..

Wahai para majikan, selagi kita ikut sunnah & alQuran , yakinlah rahmatNya. InsyaAllah di celah2 pelbagai kisah sedih dan kerenah pembantu rumah, masih ada lagi pembantu rumah yang ikhlas kerja kerana Allah. Moga kalian ditemukan dengan yang terbaik. Moga anak2 kita juga terdidik dengan iman.
Sewajarnya jika banyak sangat masalah, ada rezeqi pergi umrah. Sudah tentu kos dilabur mendapat ganjaran.
InsyaAllah jika ada yang ingin menunaikan umrah sambil menziarahi ulama keturunan Rasulullah SAW, boleh menghubungi saya.

Selama 2 minggu saya akan menunaikan umrah, 4-18 Mac, jika ada masalahsila emel, jika di panjangkan umur, saya akan cuba membantu..
Akhir kalam,
Jadilah umat terbaik jika inginkan kebahagiaan dunia akhirat.

No comments:

Post a Comment