Wednesday, April 13, 2011

La ilahailla anta subhanaka inni kuntu minouzzolimin..
Assalamualaikum para majikan,
Moga Allah memberi kita kekuatan untuk meneruskan perjuangan sebagai hamba Allah yang bersyukur.
Kenapa saya mengungkit soal bersyukur? Adakah kalian x bersyukur? Entahlah...yang pasti ramai daripada kita x mahu bersyukur dan x tau bersyukur. "maka nikmat apakah lagi yang kamu dustakan"

Maaf, baik majikan, pembantu rumah dan ejen semuanya sama. Yang membezakan hanya Iman dan Taqwa. Yang menyebabkan huru haranya dengan pelbagai kes apabila salah satu daripada kita x tahu erti bersyukur. Ejen x tahu bersyukur, majikan x tahu bersyukur dan pembantu rumah juga x langsung bersyukur.
Sekarang baik pembantu rumah Kemboja @ pembantu rumah Indonesia sama saja. Kurang berkualiti dan kadang2 x tahu langsung erti kualiti. Majikan jika x solat istikharah memang menempa musibah. Kadang2 penat mulut saya menasihatkan majikan, solat istikharah, solat hajat tapi x langsung dipedulikan. Kenapalah majikan liat sangat nak bersolat? Hanya Dia dapat menentukan mana pembantu yang beriman. Hanya Dia berhak memilih, kita hambanya sekadar memohon yang terbaik.
Maaf, majikan memang mampu membayar gaji pembantu rumah sebab itu memandang enteng soal solat. Malah ada yang ketawa sinis bila dinasihati. Sombong sungguh dengan Allah. Namun bila pembantu rumah yang datang menyakitkan hati, mula salahkan saya..keluarlah pelbagai makian, pelbagai hujah. "sebagai ejen awak kena btanggungjwb, sbagai ejen awak kena tahu ..." macam2 yang keluar. MASALAH SAYA PALING BESAR IALAH X TAHU NAK MAKI SEMULA. Alhamdulillah saya ada Allah dan Rasul. Maka makian itu hanya ibarat sampah. Busuk dan menjengkelkan tapi x di ambil.
Wahai majikan jangan kerana geram dengan pembantu rumah, kalian menjatuhkan maruah sendiri. allah mendengar tuduhan, makian kalian. Ada kes majikan menuduh saya mencolek maid gara2 bengang saya nak tunggu dia di tepi jalan sebab x tahu ke rumahnya. Hebat majikan itu, berani menfitnah. Bukankah menuduh itu fitnah, dan dosa fitnah lebih besar dari membunuh. Saya katakan hebat kerana dia berani menempa neraka di saat kita semua takutkan azab neraka. Mungkin kerana rasa dia berhak mengarah maka semua orang kena mngikut. Kita sebagai Islam, ada cara bermasyarakat, jaga akhlak kita kerana anak2 akan mengikut akhlak kita. Saya hanya memohon pada Allah, biar Allah tentukan yang terbaik buat dia. Cuma 1 saya pasti Allah akan membalas setiap perbuatan kita.
Soal pembantu rumah pula, jika yang datang umpama datang berjalan, memang majikan akan stress...lately pembantu rumah Kemboja umpama pelancong. Letih nak fikir, so pada saya, lakukanlah solat hajat , istikharah. Bagi yang maid dah buat hal Muhasabah diri kenapa kalian diujiNya. Kalian sendiri yang tahu kenapa, adakah zakat x pernah bayr, cari duit sampai x solat @ solat lewat waktu..@ x pernah bersedeqah..fikir2 kanlah dan yakinlah Allah Maha Penyayang dan Pemberi.

Akhir kalam, jika runsing, jom ikut saya g umrah 26mei..Di sana ada ketenangan.
Barakkallahulaka

No comments:

Post a Comment